Hervé Martijn

2019 Selection

 

 

 

atelier herve martijn avelgem

Wy are we so often trapped in our own thoughts? 150-100 cm

 

 

my oiwn view. herve martijn

My own view 100 x 70 cm

 

 

 

Never dared , o, bookcover...  Herve Martijn

Never said, never dared, never touched, always shy... (study on bookcover)

 

 

cherisch the memories . herve martijn

Cherisch the memories, treasure the bonding. 28x20x2,5cm

small box herve martijn

Small box to cherisch your memories. 28x20x2,5cm

 

so many branches, branches in my head. herve martijn

So many branches, branches in my head. 140-90 cm

 

 

i think everything in life is art. herve martijn

I think everything in life is art. 40-30 cm

 

 

alsof haar neus bloedt , Herve Martijn

ALSOF HAAR NEUS BLOEDT. 50-40cm

Verrassend, herkenbaar en toch onverwacht? Zijn werk ontstaat uit een psychologische complexiteit, die wordt uitgefilterd en tegelijk ravissante en heel intrigerende beelden tot stand brengt. In zekere zin brengt de kunstenaar een synthese van de eigentijdse moderne figuratie. Johan Vancauwenberghe.

 

 

l'incendie de notre dame paris étude pour " l'incendie de Notre-Dame." 30-24 cm

 

 

herve martijn , de lendemain de l'incendie de notre dame paris

 

Le lendemain de l'incendie de Notre-Dame. 85-60 cm

Opmerkelijk in zijn oeuvre zijn drie recente werken waarin een naakte mannenfiguur opduikt. De man staat met de rug naar ons toegekeerd, zijn hoofd en nek gebogen onder de zwaarte van zijn handen die erop rusten. De figuren werden geschilderd na de vernietigende brand in de Notre-Dame de Paris, symbool voor religie, maar ook voor cultuur, schoonheid en kracht. Als zelfs deze imposante kathedraal door helse vlammen kan verwoest worden, hoe moet de mens zich dan nog staande houden, lijkt hij te denken. Deze werken symboliseren dezelfde inerte moedeloosheid die doorheen zijn oeuvre waadt.

Fragment uit een tekst van Wouter Verbeke.

 

 

Intern talk 85x60 cm

Intern talk 85x60 cm

Zijn figuren geven vaak de indruk Einzelgängers te zijn, poètes maudits, afgesloten van de ‘realiteit’ rondom hen. Ze bevinden zich in een heel eigen geconstrueerd universum en het is dan ook moeilijk, zo niet onmogelijk, om er een rechtstreekse connectie mee te maken. Open dialogen vinden hier niet plaats. De personages laten ons wel toe hen te contempleren en exposeren hun diepere ‘ik’, maar houden ons op een afstand. (Wouter Verbeke)

 

the girl with the very structured view 85x60 cm herve martijn

The girl with the very structured view 85x60 cm

 

 

the needle , herve martijn martyn

The needle. (The minor procedure) 40-30 cm

Schilderijen over "mensen".
Mensen in hun diepste "zijn"
in een ingetogen houding
meditatief...
louter opgeslorpt
in gedachten...
naakt en kwetsbaar. h.m

My relative view on reality. 40x 30 cm

 

 

belle-fille avec capuchon, herve martijn Belle-fille avec capuchon 30-24 cm

 

 

Fears. Hervé Martijn

Fears, nothing more than fears. 150x100 cm

ANGST ! Moeilijk te begrijpen, vaak niet te omschrijven en meestal irreëel. Hoe te stoppen ? Hoe te ontwijken? (h.m)

 

Pijn en psychisch lijden zijn een terugkerend thema en zorgen, zonder dramatisch te willen zijn, vaak voor een ongemakkelijke en tegelijkertijd intieme confrontatie met de kijker. Op die manier weet Martijn telkens onuitgesproken, gesmoorde gevoelens tot uiting te laten komen. Tegelijkertijd word je een soort van gelatenheid gewaar, een eeltlaag door herhaaldelijk mentaal lijden. Geen cynisme of onverschilligheid, maar eerder een soort van sublimatie van dit leed:

Amor fati of liefde voor het noodlot. (Wouter Verbeke)

 

red reflection herve martijn

Red reflection 100x70cm