2016 Selection
|
|
Le manteau de l'art. 120-90 cm Le manteau de l’art als schuilplaats en als artistiek habitat. Een reeks zelfportretten toont "de universele kunstenaar” in zijn eenzame zoektocht. De zoektocht van iemand die zijn artistiek cocon spint en zich daarin nestelt. Elk beeld wordt ondersteund door tekstfragmenten uit de dagboeken van Louise Bourgeois.
Sans pinceaux, je n'esxiste pas... (Texte Louise Bourgeois) 110/170 cm
Then I decided to paint ... "The boy" 50-40 cm
L 'anatomie d'une envie. 100-70 cm
Besoin de mes souvenirs. C'est ma documentation. Je veille sur eux. Ils repésentent mon intimité et j'en suis férocement jalouse. (Louise Bourgeois) 100-70 cm
Flemish and perhaps primitive. 100 x70 cm
Martijn is niet enkel een schilder. Zijn schilderijen zijn niet zomaar doeken met lagen verf, maar net als hun titels, die eveneens tot enige reflectie en mijmering aanzetten, pure poëzie. De uit de werkelijkheid gerukte en geënsceneerde figuren lijken onbereikbaar en toch zo dichtbij. Ze keren ons onvrijwillig de rug toe en boezemen angst in door hun ‘zijn’ op zich, door wat ze ons tonen. Zijn schilderijen ademen een waas van mysterie uit. Het zijn intimistische scènes die een golf van melancholie ontketenen. De onderdrukte, soms pijnlijke, knagende herinneringen en percepties die van het doek loskomen, als van de chaise longue bij de psycholoog, zijn de woorden van een gekrenkte dichter. Doorheen zijn eigen innerlijke zoektocht naar een immanente waarheid leert de kunstenaar ons een waardevolle les: Wij, als individu, mogen onze eigen pijn voelen, onze kwetsuren tonen, want in het etaleren van die psychische kwellingen schuilt een schoonheid die de uiterlijke en gratuite pracht en praal van alledag overstijgt. Wouter Verbeke sep 2016
Introspective intelligence 100-70 cm
Posted By Frederic De Meyer: We schreven onlangs over de kwalijke trend waarbij jonge kunstenaars steeds vroeger worden ‘geplukt’ door de kunstmarkt omwille van een of andere succesvolle formule –of originele gedachte, maar daarna bijna gedwongen worden om deze formule eindeloos te herhalen. De Avelgemse kunstenaar Hervé Martijn vormt een mooi voorbeeld van waarom een kunstenaar zich daar niet aan mag laten vangen. We lieten ons enkele dagen geleden door Martijn rondleiden doorheen de verschillende fases van zijn oeuvre, dat een aantal wendingen heeft gekend. Volg even mee: www.theartcouch.be (Fragment uit The ARTCOUCH , "Schilderkunst heeft soms weinig met verf te maken", een les uit het werk van Hervé Martijn. Tekst Fredric De Meyer , 2 april 2016) |
|