2015 Selection
|
|
My own little curtain 40-30 cm Hervé Martijn’s muses shrink from the viewer’s gaze, or are stripped of their ability to look. A feeling of shame dominates the visible reality of those portrayed. In every painting the face is hidden or averted from the viewer’s judgment. As if the outside world can only observe fragments of a reality that has been made fragile. A visible, emotionally suppressed pain is sublimated in the beautiful reproduction of long, vulnerable suffering. As if recording it on canvas would bear witness to a painted conviction that acceptance is the only way to deal with wounds in life. A way of being marked for life in paint. A merciless “Ounce” upon a time in a fragile reality. Sven Vanderstichelen mei 2015
Thoughts 70-50 cm
I didn't know 140-90 cm
Just try to unravel your own mental knots. 30-24 cm
The story40-50 cm Alvast is het zeer duidelijk dat het jarenlange schilderkundige metier van Martijn hem vandaag tot het uiterste van zijn technisch kunnen drijft en bevraagt welke waarheidsgetrouwe realiteit hij als kunstenaar op het doek moet laten verschijnen. Een geschilderde werkelijkheid vormgeven dwingt hem om telkens opnieuw artistieke keuzes te maken. De realiteitsgetrouwe vertaling van Martijn bestaat dus uit een geschilderde diversiteit aan weergavemogelijkheden met een onuitputtelijke multipliceerbare creatieve interpretatie van een subtiel emotioneel beladen werkelijkheid. Sven Vanderstichelen 2015
Desidero pacis 65-80 cm Alleen al van de titels die Hervé Martijn zijn konterfeitsels meegeeft kan men snoepen, alsof hij eerst een uitspraak creëert om daarop een beeld te verzinnen: “Wear the old clothes and buy a new book”, “Told by a bird”, “I always wear my secret”, “I can’t know your perception”, “Flemish and perhaps primitive”, enz. Het statementgehalte van zijn titels zijn echter geen losse flodders. Ze lijken zich uit zijn beeldtaal zélf los te weken en in het vlakke gezicht van de toeschouwer te ontploffen. Want hoe verstild zijn vrouwelijke portretten ook mogen lijken, de knagende spanning daarbinnen valt te snijden. Hoeveel boosheid gaat er schuil in teleurstelling? Psychologen vertellen ons dat vrouwelijke identiteit meer bepaald wordt door intieme, relationele contexten dan door publieke situaties. Maar Martijns penseel kerft dieper in de ziel dan psy’s zouden durven vermoeden. Zijn vertwijfeld zoeken naar houdingen die een innerlijk stilzwijgen beeldend vertalen, brengen vaak letterlijk een schram, een wonde, een kwetsuur in beeld. Overtuigender nog zijn die werken waarin alleen de schaamte overblijft. Het zijn de versluieringen waarin een vrouw zich pleegt weg te steken. Deze portretten getuigen van die specifieke, vrouwelijke paradox waar mannen het oh zo moeilijk mee hebben: de paradoxale verwantschap tussen schoonheid en verdriet. Fragment uit een boekrecensie in H-ART. Joannes Késenne sep 2015
Red socks. 50-40cm Allerhande haast zichtbare kwetsuren worden blootgesteld aan de kijker... Een zichtbare emotioneel verdoken pijn wordt gesublimeerd in de schone weergave van een gekwetst langdurig lijden. Alsof het vastleggen ervan op doek een getuigenis wordt van een neergeverfde overtuiging dat aanvaarden de enige weg is om met kwetsuren in het leven om te gaan. Een geschilderd getekend door het leven gaan. Sven Vanderstichelen juni 2015
distance-kiss. 30-24 cm
Introspection E.M.M.A. 160-120 cm
The testimony 30-24 cm Alvast is het zeer duidelijk dat het jarenlange schilderkundige metier van Martijn hem vandaag tot het uiterste van zijn technisch kunnen drijft en bevraagt welke waarheidsgetrouwe realiteit hij als kunstenaar op het doek moet laten verschijnen. Een geschilderde werkelijkheid vormgeven dwingt hem om telkens opnieuw artistieke keuzes te maken. De realiteitsgetrouwe vertaling van Martijn bestaat dus uit een geschilderde diversiteit aan weergavemogelijkheden met een onuitputtelijke multipliceerbare creatieve interpretatie van een subtiel emotioneel beladen werkelijkheid. Sven Vanderstichelen 2015 ICH-DU . 160-110
Use of a blindfold is said to enhance the remaining senses of the wearer. 85 on 60 cm Hervé Martijn creates images that exude a certain estrangement. Solitary figures that suggest the presence of another. His works are attractive and intriguing at the same time. Viewing his pieces, we have the impression to be a voyeur, or simply a concerned observer, wanting to know the end of a story with which the artist has confronted us. Martijn’s work originates in a psychological complexity that is filtered to result in images that are at once both ravishing and highly intriguing. In a sense, the artist achieves a synthesis of contemporary modern figuration. Johan Vancauwenberghe.
The transparant blindfold, 100-70cm.
Emma's thoughts. 70-50 cm Martijn zet personages neer. Ze hebben iets alledaags en theatraals, iets menselijks en onaantastbaars tegelijk en ze geven de indruk te appelleren aan situaties en emoties die we (her)kennen. De schilder ensceneert. Zet ze neer in interieurs. Ogenschijnlijk worden ze te kijk gezet, maar toch. Het gaat om een tip van de sluier. Lang niet alles wordt prijsgegeven. Ik heb de indruk dat ze je nimmer in de ogen kijken. Het maakt me benieuwd. Johan Debruyne juni 2015
The addition 120-90cm
|
|